Σε κάθε ολική ανακαίνιση σπιτιού, ένα από τα πρώτα σημεία που χρειάζεται αντικατάσταση είναι τα παράθυρα. Τα παράθυρα είναι αυτό το σημείο του σπιτιού που καταπονείται περισσότερο καθώς δέχεται την καθημερινή χρήση των κατοίκων. Ένας ακόμα παράγοντας καταπόνησης είναι και οι καιρικές συνθήκες οι οποίες φθείρουν σε μεγάλο βαθμό τόσο την μορφή, όσο και την δομή τους. Έτσι όσοι επιλεγούν να ανακαινίσουν μια παλαιά οικία ή επαγγελματικό χώρο επιλέγουν την αντικατάσταση των παλαιών παράθυρων με σύγχρονα, αλουμινίου ή PVC με στόχο οικονομία στην θέρμανση και ψύξη, ηχομόνωση, όπως και ένα άριστο αισθητικό αποτέλεσμα. Ποιοι τύποι παραθύρων σπιτιού όμως είναι διαθέσιμη στην αγορά και πως κατηγοριοποιούνται ;
Τα παράθυρα και οι μπαλκονόπορτες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν με ποικίλους τρόπους. Ένας τρόπος ταξινόμησης είναι ανάλογα με τη λειτουργία τους.
Αρχικά, τα παράθυρα διακρίνονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:
• Ανοιγόμενα
• Συρόμενα
Στην αγορά μπορείτε να βρείτε παράθυρα και μπαλκονόπορτες από PVC σε πολλές τυποποιημένες διαστάσεις και χρώματα. Θα βρείτε επίσης επώνυμα παράθυρα και μπαλκονόπορτες αλουμινίου με θερμοδιακοπή κατά παραγγελία στα μέτρα που θέλετε.
Τα Ανοιγόμενα Παράθυρα
Προσφέρουν πολύ καλή θερμομόνωση και ηχομόνωση, στεγανότητα και ασφάλεια. Εξωτερικά μπορούν να συνδυαστούν με ανοιγόμενα εξώφυλλα (παντζούρια) ή με εξωτερικά ή επικαθήμενα ρολά. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι μπορούν να ανοίξουν πλήρως (κατά 180ο) αλλά χρειάζονται αρκετά μεγάλη επιφάνεια για να λειτουργήσουν. Αυτό σημαίνει, ότι μπροστά από τα ανοιγόμενα κουφώματα δεν μπορούν να τοποθετηθούν έπιπλα που θα εμποδίζουν την ελεύθερη περιστροφή των φύλλων.
Τα τυπικότερα είδη ανοιγόμενων κουφωμάτων είναι:
Τα απλά ανοιγόμενα παράθυρα
Είναι εκείνα τα παράθυρα τα φύλλα των οποίων (τζαμιλίκια) περιστρέφονται γύρω από μεντεσέδες, τοποθετημένους στις κατακόρυφες άκρες του κασώματος. Τα συνηθέστερα ανοιγόμενα κουφώματα είναι μονόφυλλα ή δίφυλλα.
Απλό μονόφυλλο παράθυρο: Περιστρεφόμενο φύλλο (τζαμιλίκι) γύρω από κατακόρυφο άξονα με ένα φύλλο.
Απλό δίφυλλο παράθυρο: Περιστρεφόμενα φύλλα (τζαμιλίκια) γύρω από κατακόρυφο άξονα με δύο φύλλα.
Τα ανοιγόμενα παράθυρα με ανάκληση: Συνήθως είναι μονόφυλλα και χρησιμοποιούνται στο μπάνιο ή την κουζίνα. Το φύλλο αυτό περιστρέφεται γύρω από μεντεσέδες τοποθετημένους στην οριζόντια πλευρά του κασώματος (στην ποδιά ή στο πρέκι).
Παράθυρα με σύνθετο άνοιγμα (ανοιγόμενα/ανακλινόμενα): Στην αγορά θα βρείτε παράθυρα που συνδυάζουν δύο τρόπους ανοίγματος. Στα μονόφυλλα, το φύλλο περιστρέφεται γύρω από τους κατακόρυφους μεντεσέδες, αλλά και ανακλίνεται με το μηχανισμό ανάκλισης που διαθέτει ο κάτω μεντεσές. Στα δίφυλλα, το ένα φύλλο είναι ανοιγόμενο ενώ το άλλο είναι ανοιγόμενο και ανακλινόμενο.
Μονόφυλλο και δίφυλλο παράθυρο με δύο τρόπους ανοίγματος (ανοιγόμενο/ ανακλινόμενο)
Τα Συρόμενα Παράθυρα
Τα συρόμενα παράθυρα εξοικονομούν χώρο, καθώς τα φύλλα τους δεν περιστρέφονται ελεύθερα στο χώρο αλλά σύρονται. Το πλάτος ενός συρόμενου κουφώματος μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το πλάτος ενός ανοιγόμενου καθώς τα φύλλα του
ς (υαλοστάσια) κινούνται πάνω σε ράγες. Τα συρόμενα παράθυρα ή οι μπαλκονόπορτες μπορούν να σύρονται χωνευτά στον τοίχο, εξωτερικά στον τοίχο ή επάλληλα (το ένα παράλληλα και σε επαφή με το άλλο).
Τα τυπικότερα είδη συρόμενων κουφωμάτων είναι τα:
Συρόμενα επάλληλα: Είναι εκείνα τα παράθυρα, τα φύλλα των οποίων, σύρονται το ένα παράλληλα στο άλλο. Το κουφώματα αυτά μπορούν να είναι δίφυλλα ή πολύφυλλα. Ο περιορισμός αυτών των κουφωμάτων είναι ότι το καθαρό πλάτος ανοίγματος που αφήνουν καθώς ανοίγουν, είναι τουλάχιστον μισό από το άνοιγμα του τοίχου. Για παράδειγμα αν το πλάτος ανοίγματος του τοίχου είναι 1,40 μέτρα και καλύπτεται από ένα δίφυλλο συρόμενο επάλληλο κούφωμα, τότε το ελεύθερο άνοιγμα που απομένει όταν ανοίγει το κούφωμα είναι 0,70 μέτρα.
Συρόμενα παράθυρα χωνευτά στον τοίχο: Τα φύλλα των κουφωμάτων αυτών σύρονται μέσα στον τοίχο αφήνοντας ελεύθερο όλο το άνοιγμα (το καθαρό άνοιγμα του κουφώματος είναι λίγο μικρότερο από το άνοιγμα του τοίχου). Για το χωνευτό συρόμενο κούφωμα απαιτείται ο τοίχος να έχει μεγαλύτερο πάχος λόγω των ενσωματωμένων οδηγών.